6 Zasad Wywierania Wpływu, które możesz wykorzystać w negocjacjach

Poznaj sześć uniwersalnych zasad wywierania wpływu opracowanych przez prof. Roberta Cialdiniego, znanego amerykańskiego psychologa, guru od technik wywierania wpływu.
Według niego owe sześć zasad w uniwersalny sposób opisuje zachowania ludzi, a wszystkie szczegółowe techniki negocjacji są tylko ich hybrydą lub modyfikacją.
  1. Wzajemność – czyli jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie😊. Gościsz u rodziny? Na pewno zaproponujesz także im gościnę; osoby, które nie odwzajemniają tego, co dostają od otoczenia są odbierane jako egoiści. To miła strona tej zasady. Gorsza – w promocji w supermarkecie dostajesz kawałek serka na wykałaczce, prawdopodobnie zrekompensujesz się, kupując całe opakowanie.
    Jak wykorzystać?
    → Wychodź z inicjatywą, tam gdzie jest to możliwe dawaj więcej niż rozmówca się spodziewa;
    → Unikaj sytuacji, w których możesz być oceniony, że masz złe intencje – tu zawsze możesz liczyć na wzajemność😊.
  2. Konsekwencja/ Zaangażowanie – wszyscy mamy naturalną potrzebę bycia konsekwentnym, chcemy też być tak oceniani przez otoczenie. Istnieje powszechne przekonanie, że osoby konsekwentne osiągają swoje cele (ucz się ucz, bo nauka to potęgi klucz😊). Z drugiej strony jeśli zdarza nam się podjąć złą decyzję, to mamy tendencje do brnięcia dalej, staramy się znaleźć sposób, by ją uzasadnić – wszystko po to, by pozostać konsekwentnymi.
    Jak wykorzystać?
    → Kluczem do stosowania tej metody jest czyjeś początkowe zobowiązanie – jeśli się uda nam je wymóc, potem będzie dużo łatwiej namówić tę osobę do spełnienia kolejnych żądań;
    → Zacznij od mniejszych, oczywistych kwestii, na które rozmówca najprawdopodobniej się zgodzi, np. ustalenie porządku spotkania.
  3. Autorytet – naturalne jest, że bardziej ufamy autorytetom, np. profesor, lekarz itp.
    Jak wykorzystać?
    → Zadbaj własny wizerunek specjalisty, eksperta w danej dziedzinie;
    → Opieraj się na zewnętrznych autorytetach – opiniach ekspertów, instytutów badawczych, zdobywaj certyfikaty (np. ISO, TUV).
  4. Niedostępność – to co jest wyjątkowe, jest bardziej pożądane (np. królewna zamknięta w wieży😊) Im bardziej czegoś nie mogę mieć, tym bardziej właśnie tego pragnę.
    Jak wykorzystać?
    → Podkreślaj, że Twoja propozycja ma określony termin ważności, że jest wyjątkowa (tak dobrą cenę mogę zaoferować tylko do końca tygodnia; jeżeli teraz podejmiesz decyzję, to mogę zaproponować wyjątkowy rabat);
    → Podkreślaj, że informacje są poufne i niedostępne dla „zwykłych zjadaczy chleba”.
  5. Społeczny dowód słuszności – skoro inni to robią, to musi mieć sens. Łatwiej przyjmujemy rzeczy, które zaakceptowali inni (im jest ich więcej, im są bardziej sławni, tym lepiej). Z tego powodu wiele produktów reklamują znani aktorzy, piosenkarze itp.

    Jak wykorzystać?

    → Powołuj się na opinie innych klientów, co najczęściej wybierają, kupują (uwaga – na niektórych klientów to działa jak płachta na byka😊).
  6. Lubienie i sympatia, zwana też zasadą Podobieństwa – lubimy ludzi, którzy są w jakimś aspekcie podobni do nas (np. wygląd, poglądy, styl życia, status rodzinny). Podobieństwo powoduje, że łatwiej nam na nich wpływać, a takie osoby chętniej spełniają nasze prośby. Ludzie częściej przyznają rację tym, których znają i lubią.

    Jak wykorzystać?
    → Nawiąż dobry kontakt z rozmówcą, zadbaj o dobrą atmosferę;
    → Znajdź podobieństwa, to co Was łączy (sport, kuchnia, ta sama uczelnia itp. itd.)

    Jeśli chcesz wdrożyć najlepsze zasady wywierania wpływu lub skorzystać z oferty szkoleniowej…
    Możesz zrobić to całkowicie ZA DARMO!
    Zadzwoń do naszego konsultanta – 601 678 007 – i sprawdź jak w prosty sposób możesz przeszkolić siebie i swój zespół z wybranego zakresu.
    Pamiętaj! Nabór nie trwa wiecznie! Skorzystają z niego tylko najszybsi przedsiębiorcy.
    Zadzwoń teraz – tel. 601 678 007